В Україні спостерігається тенденція до зменшення використання школярами української мови
Школярі почали менше використовувати українську мову
В Україні спостерігається тенденція до зменшення використання українськими школярами української мови як під час уроків, так і в перервах між ними.
Про це йдеться у результатах дослідження щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі в 2023/24 навчальному році, що проведено Державною службою якості освіти.
Показовим є співвідношення між мовними ідентичністю та практикою. Частина учасників освітнього процесу, які вважають українську рідною, у побуті спілкуються як українською, так і російською та переважно російською мовами.
Зокрема, така мовна модель на сході, де 59% учителів, 38% учнів та 34% батьків, які назвали рідною українську мову, вдома здебільшого спілкуються російською.
Практично половина опитаних учнів та учениць вказали, що послуговуються українською мовою в усіх сферах життя. На 5% більше старшокласників оцінюють свій рівень володіння мовою як вільний.
Водночас спостережено тенденцію до зменшення використання здобувачами освіти української мови як під час уроків, так і в перервах між ними.
Серед учнівства спостерігається зменшення на 8% кількості респондентів, які під час уроків та перерв спілкуються між собою лише українською мовою, 41% респондентів — під час перерв, а половина — під час уроків.
Третина старшокласників зазначила, що під час перерв розмовляють як українською мовою, так і російською та переважно російською (минулоріч цей показник становив 21%).
П’ята частина учнівства під час навчальних занять підтримують розмову між собою як українською, так і російською та переважно російською мовами.
Значними є відмінності у використанні учнівством української мови під час навчальних занять і перерв за регіонами проживання респондентів: на Заході – 74% дітей, на Сході – 17%.
Якщо у школі діти активніше використовують державну мову, то за її межами (у колі друзів та вдома) цей відсоток знижується: менше 40% учнів/учениць спілкуються суто українською, п’ята частина — як українською, так і російською мовами однаковою мірою.
Чинниками, що стримують використання державної мови в усіх сферах публічного життя, діти назвали звичку спілкуватися недержавною мовою (33%) та мову спілкування у сім’ї (20%).
Найбільш негативний вплив на рівень послуговування українською мовою, на думку вчителів, спричиняють мова спілкування вдома (47%) та звичка (30%).
Зменшення використання української мови учнями спостерігається і під час онлайн-спілкування. Частка старшокласників, які спілкуються українською мовою в інтернеті, зменшилася на 6% відносно минулого навчального року. Найбільше російською онлайн спілкуються на сході – 43% опитаних учнів/учениць. Так само зменшилася кількість старшокласників, які послуговуються тільки українськомовним контентом в інтернеті – з 43% до 32%. Подібна ситуація і в середовищі вчителів – (77% проти 80% минулоріч.
Збір даних тривав 25 квітня – 10 травня 2024 року шляхом онлайн-анкетування учасників освітнього процесу. В опитуванні взяли участь 7031 учень/учениця, 18 788 батьків/законних представників здобувачів освіти і 4000 вчителів.