Залізничний вокзал у Жмеринці – гордість для кожного місцевого жителя. Архітектурна пам’ятка на вигляд як справжній пароплав, що прямує до Чорного моря. Криті платформи схожі на палуби, круглі вікна нагадують ілюмінатори, а купол на даху – як справжній капітанський місток.
Сьогодні, 1 вересня, виповнюється 120 років з моменту відкриття будівлі. Міський історичний музей запрошує жмеринчан 5 вересня на екскурсію, а ми розповідаємо 10 цікавих фактів про вокзал у Жмеринці та публікуємо неймовірні фото пам'ятки архітектури.
1 вересня – 120 років
Вокзал споруджений у 1899-1904 роках. Урочисте відкриття будівлі відбулося 1 вересня 1904 року. Від Жмеринки прокладені шляхи у всі чотири сторони світу. Появу самого міста пов’язують із будвництвом у 1865 році залізниці Київ-Балта-Одеса.
Автор: Фото Костянтина Ястребова
Зіновій Журнавський – архітектор вокзалу
Основним автором проєкту був київський інженер-архітектор Зіновій Журавський, а співавторами – Валеріян Риков та Іван Бєляєв. Архітектори, плануючи проект, намагалися зробити його схожим на вокзал у баварському Мюнхені. Історичні факти у книгах краєзнавця-історика Олега Антонюка розповідають, що вокзал був споруджений на території дубового пралісу. В архітектурі будівлі поєднано мотиви модерну і ренесансу (цей стиль називають українським модерном).
«Царський зал» мав окремий вихід на платформу. Нині тут платний зал очікування. Поруч знаходилась альтанка для відпочинку, де до приїзду царя розкидали пелюстки троянд для аромату.
Легенда про архітектора
Існує легенда, що вокзал нібито приїхав подивитися цар Микола ІІ, який при огляді споруди висловився не зовсім цензурно: «Вот сукин сын!».
Архітектор Зіновій Журавський подумав, що імператор незадоволений результатом і застрелився. А Микола II, насправді, просто таким чином висловив своє захоплення. Звісно, це легенда. І, як свідчать історичні джерела, архітектор продовжував творити ще принаймні 10 років.